Voorwoord van Jaap Boonstra

Kilian heeft zijn sporen verdiend in organisatieverandering, eerst als wetenschapper en daarna als adviseur. Hij is die gids, die vol enthousiasme bereid is zijn ervaringen over zijn werkgebied te delen. Met zijn eerlijke reflecties, doorleefde praktijkervaring en toegankelijke schrijfstijl worden zijn boeken alom gewaardeerd als houvast op weg naar het onbekende. Dit richtinggevende boek is bij uitstek geschikt voor iedereen die zich betrokken voelt bij veranderingen in de eigen organisatie. Het helpt je om daar effectief aan bij te dragen en maakt je vertrouwd in de veranderjungle.

Voor een tocht door de veranderjungle heb je gevoel voor richting nodig anders ben je al snel de weg kwijt. Richting geef je met een verhaal. Het maken van zo’n veranderkundig verhaal is een kunst en een kunde. Met een helder verhaal kun je mensen uitnodigen om mee op pad te gaan. Deel I van dit boek helpt om dat verhaal te maken en het te delen met anderen. Aan de hand van vijf kernvragen leert dit boek je om een verander kundige redenering uit te werken waarbij het vertrekpunt, de bestemming, het ambitieniveau, de vooronderstelde route en de reisgenoten scherp in beeld komen. Met deze veranderredenering krijg je bovendien beter zicht op je eigen rol en hoe je daarin verder komt.

Op een avontuurlijke tocht is het handig om een kaart mee te nemen van het gebied. Maar die kaart is nooit volledig. Je ziet op de kaart wel een rivier getekend, maar je kent niet de onderstromen. Waarschuwende geluiden van dieren staan niet op die kaart verklaard, terwijl ze je veel informatie kunnen geven. Je volgt natuurlijk de weersvoorspellingen, maar het weer in de jungle is grillig. Om effectief te zijn in de veranderjungle is het de kunst om sensitief te zijn naar wat er om je heen gebeurt en daarop te anticiperen. Samenspel is nodig om in te spelen op onverwachte gebeurtenissen. Wat is er gaande in een verandering, wat speelt er in de onderstroom aan gevoelens en emoties, waarom gaat de verandering stroever dan je dacht, wat betekent dit voor je handelen? Deel II van dit boek helpt om samenspel en slimme antennes te ontwikkelen, waarmee je met elkaar vooruitkomt in het veranderproces.

Verbeelding van de tocht, samenspel, sensitiviteit voor wat er gebeurt; ze zijn alle drie essentieel om vooruit te komen in de veranderjungle, maar nog niet genoeg. Het gaat ook om te voorzien wat je onderweg kunt tegenkomen. Alleen dan kun je goed voorbereid op pad en kun je misstappen voorkomen. Natuurlijk ben je als gids en reisleider goed voorbereid, maar hoe zit het met je reisgezelschap? Kunnen ze wel meekomen en ga je niet te snel? Of willen ze maar door, waarbij ze de schoonheid van de reis vergeten? Is er tussendoor ook aandacht voor wat al bereikt is en welke mooie momenten zijn beleefd? Hoe neem je mensen mee op pad en hoe balanceer je tussen vertragen en versnellen? Deel III van dit boek gaat over de tocht door het onbekende, die je samen met anderen onderneemt. Waarin je tegenslagen overwint en waaraan je samenwerkt om op je bestemming te komen.

Dit boek bevat 24 wegwijzers om een verandering in een organisatie te starten en tot een goed einde te brengen. Achter de schijnbaar eenvoudige verhalen gaan telkens heldere lessen schuil met handige tips om de reis door de veranderjungle aan te gaan, daarin te overleven en achteraf terug te kijken op mooie ervaringen. De wegwijzers helpen om je eigen weg te vinden in het veranderen, aan de verandering bij te dragen en van de tocht en de aankomst te genieten.

Wegwijzers in de veranderjungle is een leesbaar, persoonlijk en origineel boek dat veel inzicht geeft in de praktijk van organisatieverandering. Het is behulpzaam voor iedereen die het avontuur wil aangaan en daaraan plezier wil beleven.